De huidige N-nummers zijn rond 1985 geïntroduceerd, tegelijkertijd met de omnummering van de E-nummers.
De meeste A-nummers zijn toen gelijkgebleven.
De N-wegen zijn onderverdeeld in 4 categorieƫn:
1ste categorie: N1 t/m N9, lopen van Brussel stervorming uit tot aan de grens van het land.
De nummering verloopt volgens de wijzers van de klok.
2de categorie: N10, N20, N30, N40, N50, N60, N70, N80 en N90.
Deze wegen verbinden de provinciehoofdsteden.
3de categorie: N11 t/m N99, behalve de tientallen.
Het eerste cijfer van dit nummer geeft aan binnen welke provincie de weg grotendeels of helemaal ligt.
De nummers van de provincies zijn:
1 Antwerpen
2 Brabant (destijds nog niet opgedeeld in Vlaams en Waals Brabant en Brussel)
3 West-Vlaanderen
4 Oost-Vlaanderen
5 Henegouwen
6 Luik
7 Limburg
8 Luxemburg
9 Namen
Deze volgorde komt overeen met de alfabetische volgorde van de naam van de provincies in het Frans.
4de categorie: N100 t/m N999. Het eerste cijfer geeft opnieuw de provincie aan
waarin de weg grotendeels of helemaal ligt.
In veel gevallen zijn de laatste 2 cijfers ontleend aan de laatste 2 cijfers voor de hernummering in 1986.
Bron van enkele gegevens in bovenstaande tekst: belgianroads.tk.
De N-wegen van de 1ste en 2de categorie staan schematisch vermeld in bovenstaand plaatje.
Uit het plaatje blijkt hoe mooi Belgiƫ in een systeem te vatten is: de hoofdstad ligt in het midden van het land en
de provinciehoofdsteden zijn tevens de grootste steden en liggen aardig verspreid over het land.
(Dat Charleroi e.d. dan niet meetellen vergeet ik even voor het gemak.)
In Nederland is dat wel anders!
In het plaatje is het een en ander geschematiseerd:
De N7 begint aan de N6 in Halle, ten zuidwesten van Brussel.
De N10 eindigt in Diest op de N2, ten westen van Hasselt.
De N30 eindigt op de N4 in Bastenaken, flink ten noorden van Aarlen.
De N60 eindigt niet echt in Bergen, maar even ten noordwesten op de N50 bij Péruwelz.
Verder valt het op dat de meeste 2-cijferige wegen tussen precies 2 provinciehoofdsteden lopen, behalve de N90.
Misschien heeft men N90 door 3 hoofdsteden laten lopen omdat er niet genoeg Nx0-nummers beschikbaar zijn.