i HARRY'S WEGNUMMERS
Onderdeel: NEDERLAND (Uitleg wegnummers)
Alle foto's (tenzij anders vermeld): copyright Harry Fluks
<< | Hoofdpagina | Contact | >>

Tijdschaal: de geschiedenis van de bewegwijzering in Nederland

Bron: ANWB

1894 Plaatsing van de eerste houten ANWB wegwijzers op het traject Rotterdam - Utrecht.
1896 De eerste ijzeren wegwijzers worden geplaatst.
1900 Elke wegwijzer wordt voorzien van een uniek nummer.
1908 Enkele hoofdroutes w.o. Den Haag - Arnhem, Rotterdam - Antwerpen en Nijmegen - Maastricht worden bewegwijzerd.
1912 De eerste levering van plaatsnaamborden aan ongeveer 100 gemeenten.
1914 Via een telegram geeft de Opperbevelhebber opdracht om de wegwijzers beneden de grote rivieren en ten oosten van de Zuiderzee en de IJssel te verwijderen.
1919 Introductie van de ANWB-paddenstoel.
1933 Plaatsing van de eerste voorwegwijzer bij het Haagse Schouw (Leiden).
1935 Invoering van het bord "doorgaand verkeer".
1953 De ANWB plaatst voor het eerst riviernaamborden.
1962 De eerste portaalborden worden geplaatst op het Leidseveer te Utrecht en de eerste toeristische routes op de Veluwe worden begwegwijzerd.
1965 De eerste twee toeristische fietsroutes, de Delflandroute en de Westlandroute, worden van bordjes voorzien en de ANWB begint met het plaatsen van provinciegrensborden.
1968 In Delft brengt de ANWB voor het eerst lokale bewegwijzering aan.
1974 Het eerste wisselbord wordt geplaatst langs de autosnelweg bij Bergen op Zoom.
1976 De ANWB start met de nummering van rijkswegen en met de benaming van afritten.
1982 Provinciale wegen worden genummerd.
1988 In Flevoland wordt voor het eerst toeristische objectbewegwijzering aangebracht.
1994 Begin van afritnummering langs autosnelwegen.
1997 Invoering nieuwe vormgeving voor handwijzers en lichtwijzers.
2003 Invoering nieuwe lay-out voor alle overige wegwijzers.
Een folder van de ANWB uit 2005:

anwb2005a
anwb2005b
<< Vorige pagina | (Deze pagina is gegenereerd door AweGen 5.18 op 2024-03-01) | Volgende pagina >>